کودکان در فضای باز ورزش کنند؟

8/تیر/1398
مقالات ترویجی -
بدون دیدگاه

 

کودکان در فضای باز ورزش کنند؟

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم ورزشی گفت: بازی‌های خارج از منزل علاوه بر این که فرصت دویدن، پریدن، بالا رفتن و از همه مهم‌تر انجام تمرینات هوازی و قدرتی را برای کودک فراهم می‌کند، سیستم ایمنی کودک را تقویت کرده و او را در برابر بیماری‌های قلبی و دیابت مقاوم می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر امین غلامی افزود: اغلب کودکان امروز بیشتر وقت خود را صرف تماشای تلویزیون، بازی با تبلت و دیگر بازی‌های داخل منزل می‌کنند. آمار جهانی نشان می‌دهد نرخ چاقی در کودکان از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ بیش از دو برابر رشد یافته است. یکی از راه‌های مبارزه با چاقی این است که به کودکان اجازه بدهیم مدت‌زمانی را صرف بازی‌های خارج از منزل کنند. این بازی‌ها فرصت دویدن، پریدن، بالا رفتن و از همه مهم‌تر انجام تمرینات هوازی و قدرتی را برای کودک فراهم می‌کند. فعالیت‌های ورزشی خارج منزل همچنین سیستم ایمنی کودک را تقویت کرده و سطح ویتامین D را بالا می‌برد که در نتیجه کودک در برابر پوکی استخوان و بیماری‌هایی همچون؛ بیماریهای قلبی و دیابت مقاوم می‌شود. سازمان‌های معتبر جهانی توصیه می‌کنند کودکان حداقل روزی یک ساعت فعالیت متوسط تا شدید داشته باشند تا از مزایای آن سود ببرند.

وی گفت: شاید باور این‌که کودکان نیز فشار عصبی (استرس)، اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند سخت باشد، اما امروزه با برنامه‌های سنگین آموزشی مؤسسات و فعالیت‌های فوق‌برنامه آن‌ها، سبب قرار گرفتن کودکان در فضای ناآرام روحی شده است. فعالیت بدنی در قالب بازی‌های خارج منزل، می‌تواند در کاهش فشار عصبی کودکان اثربخش باشد. در این میان بازی در طبیعت به کاهش سطح استرس و بهبود اختلالاتی مثل بیش فعالی و اضطراب کمک می‌کند. مزایای عصب‌شناختی بازی‌های آزاد بیرون منزل، در سلامت روحی کودک نقش بسزایی دارد. بنابراین تشویق و فراهم‌سازی شرایط بازی کودکان به انجام این قبیل بازی‌ها تحریک فکری کودکان را در پیش دارد. بازی‌های بیرون منزل در تمرکز بهتر کودک محیط آموزشی، آمادگی یادگیری، توانایی حل مسئله و بهبود سطح خلاقیت مؤثر هستند.

http://cdn.isna.ir/d/2017/07/25/3/57526523.jpg

 


غلامی تصریح کرد: وقتی کودک به‌واسطه بازی‌های بیرون منزل، با کودکان دیگر تعامل پیدا می‌کند، این امر در رشد اجتماعی او مفید خواهد بود. بازی این شانس را برای کودک فراهم می‌کند که یاد بگیرد چطور در گروه فعالیت داشته باشد، چطور بحث کند و چطور ایستادگی و مقابله کند. کودکانی که اجازه دارند از طریق بازی به اکتشاف بپردازند طبیعتاً مهارت‌های جدیدی را فراگرفته و می‌آموزند چطور با چالش‌ها مقابله کنند که این امر اعتمادبه‌نفس، انعطاف‌پذیری و خودپنداری آن‌ها را تقویت کرده و به‌واسطه آن یادمی گیرند چطور روابط سالم برقرارکرده و رهبر شوند. وی در پایان خاطرنشان کرد:  فراهم کردن شرایط بازی آزاد کودکان در فضای باز علاوه بر تقویت رشد جسمانی و حرکتی، موجب رشد شناختی، روانی و اجتماعی آن‌ها نیز می‌شود.


منبع: ایسنا        کد خبر: 27143

برچسب ها: اصول طراحی بازی های حرکتی اصول طراحی بازی های هدفمند رشد حرکتی کتاب مقاله مقالات علمی مقالات علمی پژوهشی کانون علمی بازی و ورزش کودکان هانه های بازی تجهیزات مهد