اثر بازی های منتخب با چتر رنگین کمان بر رشد حرکتی و اجتماعی کودکان پیش دبستانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر بازی های منتخب با چتر رنگین کمان بر رشد حرکتی و اجتماعی کودکان می باشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کودکان پیش دبستانی شهرستان آران و بیدگان بود که از میان این افراد 20 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 10 نفره تجربی و کنترل تقسیم شدند. برای سنجش رشد حرکتی و اجتماعی به ترتیب از آزمون رشد حرکتی درشت الریخ و پرسش نامه رشد اجتماعی واینلند استفاده شد. بعد از اجرای پیش آزمون، گروه تجربی به مدت 8 هفته و هفته ای 3 جلسه بازی های حرکتی با چتر را انجام دادند. چتر مذکور یک وسیله بازی است که دایره ای شکل بوده و از جنس پارچه نایلونی سبک و رنگارنگ ساخته شده است. پس از پایان جلسات بازی مجدداً آزمون های پیش آزمون از هر دو گروه تجربی و کنترل مورد اجرا قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس، آزمون شاپیرو-ویلک و آزمون لوین توسط نرم افزار SPSS 17 و در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بازی های منتخب با چتر بر مهارت های دویدن (P=0.009)، جهیدن (P=0.005) و یورتمه رفتن (P=0.011) از مقیاس جابه جایی آزمون رشد حرکتی درشت و همچنین مهارت اجتماعی (P=0.0001) تاثیر معنادار داشتند. نتیجه اینکه توصیه می شود مربیان مهد های کودک و مراکز پیش دبستانی از این چتر برای بهبود مهارت های جابجایی و همچنین رشد اجتماعی کودکان استفاده کنند.
امین غلامی : استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
معصومه آبانی آرانی: کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات
عبدالله قاسمی: استادیار دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
بهرام غفاری: کارشناس ارشد یادگیری و کنترل حرکتی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران