نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
لیلا محمدی 1؛ پریسا حجازی دینان2؛ پروانه شمسی پور دهکردی3
1دانشگاه الزهرا دانشکده علوم ورزشی
2استاد
3عضو گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه الزهرا
چکیده
هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی فراهم سازی محیط بر بهره هوشی، تبحر حرکتی و مهارت اجتماعی کودکان: تابعی از نظریه سیستم های پویا بود. نمونه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان دختر و پسر 5-4ساله شهر تهران بودند. 111 کودک به صورت نمونه گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه مشخصات فردی، پرسش نامه فراهمسازی در خانه برای رشد حرکتی (AHEMD)، پرسش نامه مهارت اجتماعی ماتسون، آزمون هوش ریون، فرم کوتاه آزمون تبحر حرکتی بروینینکس-اوزرتسکی صورت گرفت. برای بررسی اثرگذاری فراهمسازی بر هر یک از متغیرهای تبحرحرکتی، بهره هوشی و مهارت اجتماعی از رگرسیون خطی تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد 19 درصد واریانس تبحر حرکتی ،12 درصد مهارت های اجتماعی و 39 درصد واریانس بهره هوشی کودکان به وسیله فراهم سازی تبیین می شود (001/0p=).این نتایج نشان می دهدکه با داشتن محیطی با نمره فراهم سازی بالا، میزان تبحرحرکتی، بهره هوشی و مهارت اجتماعی کودکان افزایش می یابد.