توصیه های مهم فعالیت بدنی برای کودکان زیر 5 سال

29/تیر/1398
اخبار -
بدون دیدگاه

*امین غلامی

بررسی فعالیت بدنی کودکان زیر ۵ سال/مرگ ۵ میلیون نفر به علت کمبود فعالیت بدنی

 

بی‌توجهی به توصیه‌های فعالیت جسمانی بیش از ۵ میلیون مرگ‌ومیر در سراسر جهان را به همراه داشته است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، طبق دستورالعمل جدید سازمان بهداشت جهانی، کودکان زیر پنج سال برای رشد مناسب، باید کمتر بنشینند، کیفیت خواب آن‌ها بهتر باشد و زمان بیشتری به بازی‌های فعال بپردازند؛ بی‌توجهی به توصیه‌های جدید سازمان بهداشت جهانی(WHO) در خصوص فعالیت جسمانی در حال حاضر بیش از ۵ میلیون مرگ‌ومیر در سراسر جهان در همه گروه‌های سنی را به همراه داشته است.

در حال حاضر بیش از ۲۳ درصد از بزرگ‌سالان و ۸۰ درصد نوجوانان به‌اندازه کافی بدنی فعال ندارند؛ اگر فعالیت بدنی کافی، کنترل کم‌تحرکی و عادات خواب مناسب در اوایل زندگی ایجاد شود، این امر به شکل‌گیری عادات در دوران کودکی، نوجوانی و بزرگ‌سالی کمک می‌کند.

توجه به توصیه‌های این دستورالعمل در طول پنج سال اول زندگی، به رشد و پیشرفت شناختی کودکان و سلامت مادام‌العمر آن‌ها کمک خواهد کرد. خطوط راهنمای سازمان بهداشت جهانی در خصوص فعالیت بدنی و خواب کودکان زیر پنج سال به شرح زیر است.

نوزادان کمتر از یک سال باید چندین مرتبه در روز به روش‌های مختلفی فعالیت بدنی داشته باشند، به‌ویژه فعالیت‌هایی که کف زمین انجام می‌شوند. نوزادانی که هنوز قادر به جابجایی نیستند، هنگامی‌که بیدارند، حداقل ۳۰ دقیقه به‌طور پراکنده در طی روز می‌توانند روی شکم قرار داده شوند. نوزاد نباید بیش از یک ساعت در یکجا مانند کالسکه، صندلی و یا در بغل محدود باشد.

همچنین نگاه به صفحات نمایش مانند دیدن تلویزیون به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. در زمان استراحت نوزاد می‌توان برای او کتاب داستان خواند. نوزادان در شبانه‌روز، تا سه‌ماهگی به ۱۴ الی ۱۷ ساعت و از چهار تا ۱۱ ماهگی به ۱۲ الی ۱۶ ساعت (با در نظر گرفتن خواب‌های کوتاه طی روز) خواب مناسب نیاز دارند.

کودکان یک تا دو ساله باید روزانه حداقل به ۱۸۰ دقیقه انواع فعالیت بدنی حتی با شدت متوسط به بالا نیاز دارند و بیشتر از این زمان فواید بیشتری به همراه دارد. این کودکان نباید بیش از یک ساعت در یکجا بی‌تحرک بنشینند.

برای کودکان یک‌ساله نگاه به صفحات نمایش مانند دیدن تلویزیون یا بازی‌های رایانه‌ای به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. برای کودکان دو ساله این زمان نباید بیش از یک ساعت در روز باشد. در زمان کم‌تحرکی و استراحت کودکان می‌توان برای آن‌ها کتاب داستان خواند. کودکان این سنین به ۱۱ تا ۱۴ ساعت (با در نظر گرفتن خواب‌های کوتاه) خواب مناسب در شبانه‌روز نیاز دارند.

کودکان سه تا چهار ساله باید روزانه حداقل به ۱۸۰ دقیقه OK(بیش از آن مفیدتر است) انواع فعالیت بدنی نیاز دارند که از این زمان حداقل ۶۰ دقیقه آن باید با شدت متوسط به بالا باشد. این کودکان نباید بیش از یک ساعت در یکجا بی‌تحرک بنشینند. نگاه به صفحات نمایش مانند دیدن تلویزیون یا بازی‌های رایانه‌ای نباید بیش از یک ساعت در روز باشد (حتی بهتر است کمتر از این باشد). در زمان کم‌تحرکی و استراحت کودکان می‌توان برای آن‌ها کتاب داستان خواند. کودکان این سنین به ۱۰ تا ۱۳ ساعت (با در نظر گرفتن خواب‌های کوتاه) خواب مناسب در شبانه‌روز نیاز دارند.

* عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی و رئیس کانون علمی بازی و ورزش کودکان


منبع: http://ana.ir/i/401784

برچسب ها: دوره های بین المللی بازی فعالیت بدنی اصول طراحی بازی های حرکتی رشد حرکتی کمبود فعالیت های بدنی کانون علمی بازی و ورزش کودکان بازی های هدفمند حرکتی بازی