اثربخشی فراهم سازی محیط بر بهره هوشی، تبحر حرکتی و مهارت اجتماعی کودکان: تابعی از نظریه سیستم های پویا

27/تیر/1398
مقالات علمی پژوهشی -
بدون دیدگاه

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

لیلا محمدی 1؛ پریسا حجازی دینان2؛ پروانه شمسی پور دهکردی3

1دانشگاه الزهرا دانشکده علوم ورزشی

2استاد

3عضو گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه الزهرا

 

چکیده

هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی فراهم سازی محیط بر بهره هوشی، تبحر حرکتی و مهارت اجتماعی کودکان: تابعی از نظریه سیستم های پویا بود. نمونه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان دختر و پسر 5-4ساله شهر تهران بودند. 111 کودک به صورت نمونه گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه مشخصات فردی، پرسش نامه فراهم‌سازی در خانه برای رشد حرکتی (AHEMD)، پرسش نامه مهارت اجتماعی ماتسون، آزمون هوش ریون، فرم کوتاه آزمون تبحر حرکتی بروینینکس-اوزرتسکی صورت گرفت. برای بررسی اثرگذاری فراهم‌سازی بر هر یک از متغیرهای تبحرحرکتی، بهره هوشی و مهارت اجتماعی از رگرسیون خطی تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد 19 درصد واریانس تبحر حرکتی ،12 درصد مهارت های اجتماعی و 39 درصد واریانس بهره هوشی کودکان به وسیله فراهم سازی تبیین می شود (001/0p=).این نتایج نشان می دهدکه با داشتن محیطی با نمره فراهم سازی بالا، میزان تبحرحرکتی، بهره هوشی و مهارت اجتماعی کودکان افزایش می یابد.

برچسب ها: مقالات علمی طراحی بازی کانون علمی بازی و ورزش کودکان اصول طراحی بازی مهارت اجتماعی تبحر حرکتی بهره هوشی فراهم سازی محیط رشد حرکتی مقالات علمی پژوهشی مهدکودک خانه های بازی